Jaké zvolit obutí?
Tato otázka bývá často diskutována i mezi závodníky a "zaručeně správná" odpověď "odborníka - cyklisty" na ni je mnohdy založena na snůšce polopravd, zcela mylných předpokladů a nepochopení základních faktů. Ve skutečnosti odpověď na otázku "jaké zvolit obutí" není ovšem zcela jednoznačná a ani všeobecně platná, protože závisí na účelu, ke kterému je jízdní kolo určeno. Proto můžeme pouze uvést obecná fakta, která charakterizují jednotlivé typy obutí:
GALUSKY:
- Ze všech typů obutí
mají nejnižší valivý odpor.
- Ze všech typů obutí je
galuska konstrukce s výrazně nejnižší hmotností.
- Galuskový ráfek má
nižší hmotnost než plášťový.
- Je možno hustit na
vyšší tlak než pláště.
- V případě rychlého
úniku vzduchu na rozdíl od plášťů není tak výrazně ohrožena stabilita a bezpečí
jezdce.
- Možnost nouzové jízdy
bez tlaku.
- Je nutno na ráfek
lepit.
- Na pásce lze zvítězit
o galusku, nikoli o plášť.
- Oprava průpichu není
snadná (neplatí pro galusky TUFO v kombinaci s TUFO tmelem - oprava je snadná a
v mnoha
případech okamžitá a levná).
- Používá je převážná
část závodních cyklistů.
PLÁŠŤE:
- Nutnost použití
výrazně těžší duše než u galusek - to zvyšuje valivý odpor a celkovou hmotnost.
- Nutnost použití
ochranného pásku do ráfku - opět zvýšení hmotnosti a je to část navíc.
- Plášťový ráfek má
vyšší hmotnost než galuskový.
- Vyšší valivý odpor než
u galusek.
- V případě průpichu
možná (nikoli snadná) výměna duše nebo její oprava.
- Nemusí se na ráfek
lepit, montáž však u mnoha typů velmi obtížná, bez nářadí nemožná.
- Je po montáži možno
ihned použít.
- V případě rychlého
úniku vzduchu přímé a okamžité ohrožení stability jezdce.
- Na pásce lze zvítězit
o galusku, nikoli o plášť.
- Ze všech typů obutí je
plášť konstrukce s nejvyšší hmotností.
PLÁŠŤOVKY TUFO:
- Není nutné používat
ochranný pásek do ráfku.
- Nižší hmotnost než
odpovídající plášť s duší a ochranným páskem.
- Není nutné je lepit na
ráfek.
- Ze všech typů obutí se
nejsnadněji a nejrychleji montují - bez použití nářadí.
- Je možno hustit je na
vysoký tlak.
- Výrazně nejbezpečnější
chování v případě rychlého úniku vzduchu bez ohrožení stability jezdce.
- V jízdních
vlastnostech se rovnají klasickým galuskám.
- Možnost nouzové jízdy
bez tlaku.
- Je po montáži možno
ihned použít.
- Zcela nová převratná
patentovaná konstrukce.
SHRNUTÍ:
Pro závodní účely a kvalitní trénink, nebo pro jízdu s pocitem lehkosti jsou jednoznačnou alternativou galusky. Jejich obrovskou výhodou je značná úspora hmotnosti, nejen na samotném obutí, ale i na použitých ráfcích. Tato úspora hmotnosti může celkem u předního a zadního kola dohromady být i více než 0,5 kg proti závodním plášťům. Navíc je tato úspora hmotnosti realizována na obvodu rotujících částí (kol), kde z fyzikálního hlediska v případě zrychlení má nízká hmotnost součástí daleko větší význam než na pevných částech kola. Je třeba si uvědomit, že závody se vyhrávají právě zrychlením ve vhodném okamžiku - závěrečný spurt, dostižení skupiny, únik z pelotonu. Rovněž nižší valivý odpor a bezpečné chování po defektu jsou silným argumentem pro galusky.
Plášťovka TUFO má všestranné použití všude tam, kde se používají galusky a pláště. Funguje bezchybně jak při silničních závodech nebo městských kritériích, tak také v cyklokrosu a kvalitní cykloturistice.
Kdo přezuje z plášťů na plášťovky TUFO nepotřebuje žádnou dodatečnou investici. Jen zdemontuje z ráfku plášť, duši a ochranný pásek a velmi snadno namontuje jen jeden kompaktní celek - plášťovku TUFO. Každý brzy pozná obrovskou výhodu ve snadné montáži a v případě použití TUFO tmelu i v nejrychlejší a nejúčinnější opravě průpichu bez nutnosti demontáže.